Medieomtale – hvorfor det er verdifullt for din virksomhet
Medieomtale er en av de mest effektive formene for synlighet, omdømmebygging og tillit i markedet. Når pressen, fagmedier eller kjente publikasjoner omtaler din virksomhet, skaper det troverdighet som ikke kan kjøpes gjennom annonsering alene.
I en tid der kunder gjør grundig research før de tar beslutninger, er det å bli nevnt i redaksjonelle medier et tydelig kvalitetsstempel.
Hva er medieomtale?
Medieomtale er når en virksomhet, person, produkt eller tjeneste blir nevnt i redaksjonelle medier som aviser, magasiner, TV, podkaster eller nettbaserte nyhetsplattformer. Det kan være:
Intervjuer med ledere eller eksperter
Artikler om lanseringer eller nyheter
Omtale av prosjekter eller samarbeid
Analyse eller omtale i bransjemedier
Hvorfor er medieomtale viktig?
Tillit: Kunder stoler mer på redaksjonelt innhold enn betalt reklame
Eksponering: Øker synlighet mot målgruppen
SEO: Kvalitetslenker fra medier gir økt autoritet i Google
Employer branding: Tiltrekker talenter som vil jobbe for en synlig og fremoverlent aktør
Merkevarebygging: Øker kjennskap og posisjonering i markedet
Slik får du medieomtale
For å oppnå redaksjonell dekning, må du være nyhetsverdig. Dette kan være:
Lansering av nye tjenester eller produkter
Resultater eller vekst som skiller seg ut
Ekspertise i aktuelle bransjespørsmål
Deltakelse i samfunnsdebatt eller bærekraftinitiativ
Det kan lønne seg å samarbeide med et PR- eller kommunikasjonsbyrå, eller sende ut pressemeldinger selv til relevante journalister og redaksjoner.
Hvordan vise medieomtale på nettsiden?
Dersom virksomheten din har fått omtale, bør du samle dette på en dedikert “Medieomtale”-side på nettsiden. Her kan du vise:
Logoer fra medier som har omtalt deg
Lenker til artikler, videoer eller podkaster
Sitater og utdrag som viser hva som ble sagt
Kronologisk oversikt for troverdig dokumentasjon
Dette styrker ikke bare SEO, men gir også potensielle kunder, investorer og ansatte et profesjonelt inntrykk.
Oppsummering
Medieomtale er en kraftfull markedsføringsressurs som gir deg troverdighet, bedre rangering i søkemotorer og styrker din posisjon i markedet. Bruk den aktivt – både i innholdsmarkedsføring, salgsarbeid og rekruttering.
Aktuelle lenker hvor Awelio AS og/eller Alex er omtalt i medier:
- https://kampanje.com/tech-design/2019/06/techprofil-fra-wavemaker-til-telia/
- https://kampanje.com/jobb/2017/12/-re-media-vokser/
- https://www.facebook.com/WavemakerNorway/videos/for-en-god-sak/1224777767688399/
- https://www.shifter.no/akselerator-akseleratorprogram-alex-hsi/er-du-grnder-materiale-nytt-akseleratorprogram-som-lar-deg-beholde-jobben-underveis/109319
- https://www.dn.no/norge/konsulentvirksomhet/sondre-rasch/fredrik-thomassen/vil-sende-konsulenttjenester-til-utlandet/1-1-5496140
- https://www.dn.no/silicon-valley-rakett-investerer-i-norsk-oppstartsbedrift/1-1-5700380