Estimert lesetid: 6 minutter

Hva er Google Ads AI Max?

 

Google Ads AI Max er en videreutvikling av DSA (Dynamic Search Ads, også kjent som Responsive/Dynamiske tekstannonser) og pMax (Performance Max) med utvidelse av endelige nettadresser og gir samtidig den samme kontrollen og brukervennligheten som med søkekampanjer. Denne kapabiliteten gir et bedre bilde av nettadressene på domenet og bruker noen av teknologiene for elementgenerering fra DSA og Performance Max med utvidelse av endelige nettadresser. Enkelt forklart betyr det at AI Max kobler sammen automatisering av reklameinnhold (elementer) på en smartere måte gjennom kunstig intelligens som da også vil gi mer presis målretting og bedre kontroll slik som med vanlige søkekampanjer.

AI Max for søkekampanjer vil bli tilgjengelig for alle annonsører innen begynnelsen av tredje kvartal 2025. Google kunngjorde at global betatesting starter 27 mai 2025, med full Google Ads API-støtte forventet i august 2025. Kontakt din Google Ads-representant for mer informasjon og hvis du vil være blant de første til å prøve innovasjonen. Markedsførere stoler på Google-søkannonser for å oppnå resultater i tråd med sine markedsføringsmål, men det kan være utfordrende å holde tritt med endret brukeradferd og samtidig sikre suksess. Søkannonser drives av det beste fra Google AI for å hjelpe annonsører med å vokse og holde seg i forkant. Derfor introduserer Google AI Max for søkekampanjer – en enklere og mer omfattende løsning som gir sterke resultater uten å gå på bekostning av kontroll eller åpenhet.

Ifølge Google vil AI Max ha som potensiale å levere et gjennomsnitt på 14 % flere konverteringer eller høyere konverteringsverdi til lignende CPA (cost per acquisition/kostnad per anskaffelse) eller ROAS (return on ad spend/avkastning på annonsekroner). Kampanjer som fortsatt hovedsakelig bruker eksakt samsvar eller setningssamsvar, kan få opptil 27 % resultatøkning etter at AI Max er aktivert. Dette representerer en betydelig mulighet, spesielt for annonsører som ennå ikke har begynt å bruke fleksibelt samsvar eller målretting uten søkeord.

AI Max tilbyr en komplett pakke med forbedringer innen målretting og annonsemateriell – inkludert bedre samsvar med søketermer, mer presis tilpasning av overskrifter og beskrivelser, og utvidelse av slutt-URL for å øke relevansen til brukerens hensikt. AI Max gir forbedret rapportering for å styrke annonseytelsen, opprettholde kampanjens relevans og utvide rekkevidden. Denne veiledningen forklarer hvordan AI Max fungerer og når det bør brukes.


Fordeler

  • Maksimer rekkevidden og oppnå resultater: Utvid nøkkelordene dine for å finne uutforskede, resultatskapende søk med bred samsvar, målretting basert på ressurser og teknologi uten nøkkelord.

  • Øk kreativ relevans: Bruk AI for å optimalisere annonseinnhold basert på kundens unike interesser, og integrer annonsene sømløst i søkeresultatene deres.

  • Få kontrollen og åpenheten du trenger: Få tilgang til nye, handlingsrettede innsikter for å se hvordan AI Max forbedrer ytelsen din.


Hvordan ser det ut i Google Ads kontoen?

Se skjermdump her på hvordan det vil se ut i Google Ads kontoen:

Awelio_AI_Max_1

Awelio_AI_Max_Google Ads

Ofte stilte spørsmål om AI Max

 

Hva skiller AI Max fra DSA eller Performance Max med utvidelse av endelige nettadresser?

AI Max er en videreutvikling av DSA og Performance Max med utvidelse av endelige nettadresser og gir samtidig den samme kontrollen og brukervennligheten som med søkekampanjer. Denne funksjonspakken får et bedre bilde av nettadressene på domenet og bruker noen av teknologiene for elementgenering fra DSA og Performance Max med utvidelse av endelige nettadresser.

Hvordan samhandler AI Max med Performance Max og andre kampanjer i kontoen?

I likhet med samspillet mellom fleksibelt samsvar og Performance Max er det annonsen med den høyeste annonserangeringen som vises hvis et søk kan matches med annonser fra både AI Max for søkekampanjer og Performance Max. Finn ut mer om prioritering av søkeord og søketemaer i Google Ads-kontoer.

Kan jeg lage eller tilpasse elementer, for eksempel ved å endre ordlyden eller spesialtilbud som vises?

Nei, disse elementene er helautomatiserte.

Fungerer AI Max med API-et eller Editor?

AI Max er foreløpig ikke tilgjengelig i API-et eller Editor. Hvis du slår AI Max på eller av, kan dette føre til feil i API-forespørsler som administrerer elementer som opprettes automatisk, og i merkevareinnstillinger i kampanjer. Gi beskjed til teamet ditt før du eventuelt slår AI Max på eller av.

Støtte for API-et og Editor forventes senere i 2025. Denne artikkelen blir oppdatert for å gjenspeile tilgjengeligheten av funksjoner. Se mer om dette i blogginnlegget om AI Max for søkekampanjer.

Respekterer AI Max negative søkeord?

Ja. Negative søkeord respekteres også når AI Max er slått på.

Tar AI Max hensyn til eksisterende annonsetekst i kontoen eller kampanjen, eller får jeg helt nye annonser?

Ja, nye annonser kan bygge på eksisterende annonsetekst, forutsatt at teksten er relevant for brukersøket og annonsens nettadresse. Det nye annonseinnholdet gjenspeiler markedsføringsbudskapene fra nettadressene dine.

Blir det noen endringer i hvordan jeg lager nye annonsegrupper i eksisterende kampanjer?

Du kan fortsette å legge til standard annonsegrupper eller DSA-annonsegrupper. Hvis du legger til en standard annonsegruppe med minst ett søkeord med fleksibelt samsvar, får annonsegruppen søkeordfri oppmerksomhet. Hvis du legger til nettadresseregler, kan du få enda mer omfattende utvidelse av endelige nettadresser.

Hvordan endres markedsføringsinnhold? Blir det for eksempel hentet dynamisk fra nettstedet?

AI Max forbedrer markedsføringsinnholdet ved å identifisere markedsføringsbudskap fra nettadressene som er relevante for brukerens søk. Deretter lager den elementer som supplerer kampanjen og de eksisterende annonsene. Til slutt settes elementene sammen til en annonse, som sendes som kandidat til auksjon.

Respekterer AI Max festede RSA-elementer?

Det avhenger av de valgte innstillingene for elementoptimalisering. Hvis du har aktivert innstillingene for både teksttilpasning og utvidelse av endelige nettadresser, blir festingen av RSA-elementer ikke respektert. Hvis du har behov for å feste elementer, bør du ikke aktivere innstillingen for utvidelse av endelige nettadresser. Se mer om dette her.

Hva skjer hvis jeg slår av AI Max i kampanjer?

AI Max er en funksjonspakke som kan brukes i kampanjer. Når pakken er slått av, deaktiveres alle AI Max-funksjonene, noe som kan påvirke kampanjeresultatene. Hvis du for eksempel har merkevareekskluderinger i kampanjen og AI Max er slått av, blir disse ekskluderingene deaktivert.

Hvis du slår på AI Max igjen, aktiveres disse innstillingene på nytt som opprinnelig angitt.

Vil du ha hjelp til Google Ads?

Ta kontakt for en gratis vurdering av dine markedsføringsbehov i dag, og hvordan vi kan hjelpe deg med Google Ads annonsering.

    Din samtykke til at informasjon lagres i vår e-post database*

    Leave a Reply