Annonsering i Microsoft Advertising, tidligere kalt Bing Ads

Google er den mest brukte søkemotoren, men den er ikke den eneste. Hva gjør du for å nå de som bruker de andre søkemotorene som Bing, MSN og Yahoo? Vi gir deg en oversikt over hvor du bør starte og hva som er fordelene med å bruke Microsoft Advertising, tidligere kalt Bing Ads!

Hva er Bing Ads?

Om du blir noe forvirret av ordbruken Microsoft Advertising, kan vi berolige deg med at det er akkurat det samme som Bing Ads. Navneendringen skjedde i april 2019, men svært mange bruker fortsatt Bing Ads når de omtaler annonsekanalen.

Bing Ads er annonsering på søkemotoren til Microsoft, som kalles Bing. Bing Ads kan sammenlignes med Google Ads (lenke) på de fleste områder. Begge kanalene bruker det vi kaller en cost-per-click annonsemodell, eller på fagspråket kalt CPC. Dette betyr at du kun betaler per klikk inn til siden din, ikke per visning av annonsen. Det er helt genialt!

På samme måte som i Google Ads byr du også gjennom Microsoft Advertising på ulike ord. På bakgrunn av budet og nettsiden din vil du få en plassering i resultatet når noen søker etter akkurat dette ordet. Det betyr at du har muligheten til å ha en topplassering hver gang noen søker etter akkurat din vare eller tjeneste, samtidig som du har full kontroll over annonsevisningene. Dette er både en svært lønnsom og effektiv form for annonsering!

Hva er forskjellen på Bing Ads og Google Ads?

Trafikken på Bing er lavere enn på Google, men det er ikke ensbetydende med at ingen bruker Bing. Hele 18 % av alle søk som gjøres i Norge blir gjennomført på Bing. Dette tilsvarer 1 million brukere som søker hele 20 millioner ganger i løpet av en måned. Så selv om volumet er noe mindre enn Google, er det fortsatt et stort potensiale til å nå ut til den rette målgruppen med dine tjenester eller produkter!

Noen andre tydelige forskjeller er:

  • Gjennom Microsoft Advertising får du annonsert på både Bing og Yahoo, gjennom Google Ads får du kun annonsert på Google.
  • Det er svært lav konkurranse i Microsoft Advertising sammenlignet med Google Ads.
  • Grunnet den lave konkurransen i Microsoft Advertising, er også klikkprisene betraktelig billigere her enn i Google Ads.

Hvorfor bør man annonsere i Bing Ads?

Antall mennesker som bruker Bing i sin hverdag vil overraske deg – nemlig 1 av 5 bruker Bing som sin nettleser enten hjemme eller på jobb. Om du har PC med Internet Explorer er Bing standardnettleseren som følger med. Har du endret dette? Det er nemlig ikke alle som tar et aktivt valg og laster ned f.eks. Google Chrome, og de som ikke gjør dette er absolutt en viktig målgruppe for mange annonsører.

De fleste annonsører bruker Google Ads fremfor Bing Ads, frem til de ser alle fordelene med å bruke begge plattformene. Grunnet at færre annonsører er på Bing Ads, er også konkurransen lavere. En lavere konkurranse fører til en lavere klikk-kostnad, noe som kan være svært lønnsomt for deg. Dette fører igjen til at sannsynligheten for at nettopp du kan kapre den gjeve 1. plassen stiger betraktelig. Og du vet hva det betyr? Jo høyere plassering du har, jo større er sannsynligheten for at noen vil trykke på akkurat din annonse. Dette er kun positive ringvirkninger som kommer deg til gode!

Trenger du hjelp til å annonsere i Microsoft Advertising?

Synes du Microsoft Advertising høres spennende ut? Vi i Hensikt hjelper deg gjerne! Om din målsetting er å klare dette på egentlig vil vi anbefale deg å gå på kurs for å få en litt større oversikt over både fagområdet og alle de utallige mulighetene du har. Ta kontakt for å høre om vi har noen planlagte kurs, eller om det er aktuelt å skreddersy et kurs til din bedrift!

Har du noen spørsmål, eller trenger en ekspert til å ta en titt på Microsoft Advertising-kontoen? Ikke nøl med å ta kontakt med oss!