Google Ads er en annonseringsplattform som gjør det mulig for din virksomhet å vise annonser i Googles tjenester. Med Google Ads kan din virksomhet dra nytte av Googles globale brukermasse og tiltrekke nye kunder.
Hvordan fungerer Google Ads?
Kostnad per klikk:
Når du benytter Google Ads betaler du kun for hvert klikk på dine annonser. Dette innebærer at din virksomhet kun trenger å betale når noen klikker på din annonse og besøker hjemmesiden din. Din virksomhet kan dermed benytte målrettede annonser som maksimerer antall klikk innenfor et gitt budsjett.
Auksjon:
Annonsene som vises i Googles annonseringsplattform blir bestemt gjennom en auksjon. Hver virksomhet bestemmer hvilke målgrupper og nøkkelord de skal by på og vinneren av budet får vist annonser. Noen industrier og nøkkelord er mer populære og ettertraktet enn andre. Dette betyr at det er viktig å finne de rette målgruppene og nøkkelordene for din virksomhet for å vinne flest mulig bud til lavest mulig pris.
Annonsetyper for Google Ads
Søkeannonser:
- Gjennom Adwords kan din virksomhet bli mer synlig for kunder når de søker på målrettede søkeord.
- Det avanserte dashbordet til Adwords tilbyr en omfangsrik målrettingsverktøy for å sikre kvaliteten til besøkende til hjemmesiden din.
- Din virksomhet kan derfor tiltrekke interesserte kunder som er på utkikk etter dine produkter og tjenester.
Shopping-annonser
- Shopping-annonser gjør det mulig for kunder oppdage produkter fra nettbutikken din direkte i Googles søkeresultater.
- Shopping-annonser gjør det mulig å fremheve og sammenligne priser, rabatter og mer.
- Nettbutikker som ikke har shopping-annonser kan gå glipp av interesserte kunder og potensiell omsetning.
YouTube-annonser
- Gjennom Youtube-annonser kan du dra nytte av Youtubes enorme brukermasse for å tiltrekke kunder.
- Her får du en rekke alternativ inkludert søkeannonser, bannerannonser eller videoannonser.
- Videoannonser blir vist før, under eller etter at en bruker ser på Youtube-videoer.
Bannerannonser
- Bannerannonser gjør det mulig for din virksomhet vise bildeannonser i millionvis av hjemmesider gjennom Googles nettverk.
- Fordelen med bannerannonser er at de kan vises i hjemmesider som er ofte besøkt av virksomhetens målgruppe.